Najlepsze rowery elektryczne dla miłośników szybkiej jazdy po mieście
Rowery crossowe – wszystko co musisz wiedzieć
Jazda na rowerze ma wiele zalet: jest przyjemną rozrywką w ciepłe dni, świetną alternatywą dla samochodu sposobem na zachowanie aktywności fizycznej. Zanim jednak zaczniesz swoją przygodę z jazdą na rowerze, musisz zdecydować jaki rodzaj roweru wybrać.
Rowery crossowe – czym są?
Rower crossowy to najbardziej wszechstronna wersja tego urządzenia. Ma większe opony niż rower górski, ale jednocześnie cieńsze koła. Ma mniej bogate wyposażenie niż rower trekkingowy, przez co jest lżejszy. Idealnie sprawdza się zarówno w terenie asfaltowym, jak i leśnym. To lekki, szybki rover, który ułatwia dojazd do pracy, zrobienie zakupów czy spędzenie miłego dnia na wycieczce.
To rower uniwersalny. Ma lżejszą ramę, przez co waży znacznie mniej niż typowy rower górski czy trekkingowy. Wyposażony jest w duże koła zapewniające wygodę podczas jazdy. I choć nie posiada dodatkowego wyposażenia (sakw, błotników czy oświetlenia na dynamo) to można je łatwo zamontować.
Rowery crossowe często wyposażone są również w amortyzator, który ułatwia jazdę po wybojach. Teoretycznie amortyzator nie jest potrzebny do jazdy po mieście, ale przyda się, gdy lubisz jeździć po lesie. Trzeba jednak pamiętać, że model z amortyzatorem będzie nieco cięższy.
Jak wybrać ramę roweru crossowego?
Jednym z najważniejszych czynników przy wyborze każdego typu roweru jest dobór odpowiedniego rozmiaru ramy. Sam jej rozmiar ramy nie ma nic wspólnego z regulacją siodełka. Innym niezwykle popularnym mitem jest to, że rama jest wybierana do wzrostu. Znacznie ważniejszym parametrem jest długość nogi mierzona od wewnątrz. W przypadku wersji cross zmierzoną długość należy pomnożyć przez 0,25 (jeśli chcesz otrzymać wynik w calach) lub 0,63 (jeśli chcesz uzyskać wynik w centymetrach). Da ci to wyobrażenie o tym, jak długa powinna być pionowa rura ramy, co w większości przypadków jest równoznaczne z rozmiarem ramy. Ponadto zawsze sprawdzaj tabele rozmiarów dostarczane przez producentów i traktuj je jako wskazówkę przy wyborze ramy.
Przełożenie jest niższe w rowerze przełajowym, ponieważ prędkość jest znacznie mniejsza niż na szosie. Zestawy łańcuchowe z tarczami 46/36 są dość powszechne, ale można je dostosować do kursu lub poziomu sprawności. Jeśli mieszkasz w pagórkowatym miejscu, dobrym wyborem będzie mechanizm korbowy o niższym przełożeniu. Kaseta o szerokim zakresie, taka jak 11-32, zapewni mnóstwo przełożeń do pokonywania stromych wzniesień, co jest przydatne, jeśli masz ambicje wykraczające poza ograniczony teren wyścigu przełajowego.
Przekładnie
Coraz częściej spotyka się przekładnie z pojedynczymi tarczami, w połączeniu z bardzo szerokimi kasetami, takimi jak 11-36. To pomysł rodem z kolarstwa górskiego, gdzie standardem jest jednopierścieniowa przekładnia, znana jako 1X.
Cechą wspólną większości rowerów crossowych są kable poprowadzone wewnątrz ramy lub wzdłuż górnej rury. Ma to na celu utrzymanie linek przerzutki z dala od błota, dzięki czemu biegi będą przeskakiwać nawet podczas jazdy w głębokim błocie. Inne różnice, których można się spodziewać, to zakrzywiona dolna rura dolna, dzięki której umieszczenie roweru na ramieniu jest nieco mniej niewygodne.
Rowery crossowe mogą być wykonane z tych samych materiałów, co rowery szosowe, czyli ze stali, stopu, tytanu i włókna węglowego.
Opony rowerów crossowych
Tu wybór jest ogromny, a wiele opon zaprojektowano z myślą o bardzo specyficznym terenie i różnych warunkach, od suchych, twardych szlaków po mokre ścieżki leśne. Jednak wiele z nich zaprojektowano tak, aby działały jako opony uniwersalne. Jeśli jeździsz częściej po utwardzonych nawierzchniach, dobrym wyborem będzie opona typu semi-slick o lekkim bieżniku. Grube opony świetnie sprawdzają się na drodze, są wygodne, ponieważ pochłaniają dużo wibracji i są znacznie mniej podatne na przebicie.
Na drugim końcu spektrum znajdują się opony typu clincher, chociaż bezdętkowe opony przełajowe są również powszechne ze względu na ich zdolność do pracy przy niskim ciśnieniu i odporność na przebicia.
Hamulce
Najlepszym wyborem są jak w przypadku większości rodzajów rowerów – hamulce tarczowe. W rowerach crossowych mogą one w pełni zaprezentować swoje zalety. To bezawaryjna praca w trudnych warunkach, wysoka skuteczność i mała zawodność.