Czym wyróżniają się profesjonalne rowery szosowe? Rozmiary, cena, opinie

Rower szosowy jest szybki i lekki, przeznaczony do poruszania się po utwardzonych drogach o gładkiej nawierzchni. Pozwala rozwijać dużą prędkość, co zapewnia unikalne dopasowanie, aerodynamika, waga, średnica i grubość kół.

Główne cechy rowerów szosowych

Rower szosowy cieszy się dużą popularnością wśród miłośników triathlonu, wyścigów i turystyki rowerowej. Do komfortowej jazdy na takim rowerze potrzebne są dobre drogi. Rower szosowy charakteryzuję się:

  • Aerodynamicznym kształtem.
  • Brak elementów amortyzujących (amortyzator tylny, przedni)
  • Lekka konstrukcja i komponenty, rzadko ważące więcej niż 10 kilogramów (najlepsze modele ważą 5-7 kg każdy).
  • Rozmiar felgi 28 cali z cienkimi oponami 23-28 milimetrów (utrzymywane wysokie ciśnienie - 85-165 psi (6-10 atmosfer)).
  • Opony ze słabym bieżnikiem – „slick”, poprawiają toczenie.
  • Sztywny widelec, zapewniający doskonałe prowadzenie, niska waga.
  • Zakrzywiona kierownica - pozwalająca na stosowanie różnych chwytów - szczególnie przydatna podczas długich przejażdżek.

Rozmiar roweru szosowegoAby wybrać odpowiedni rozmiar roweru szosowego, należy wziąć pod uwagę parametry rowerzysty. Szczególną uwagę zwraca się tutaj na wzrost, ponieważ właśnie w stosunku do niego wybierany jest drugi parametr – wysokość roweru. Jeśli rozmiar zostanie dobrany prawidłowo, kolarz będzie poruszał się z maksymalnym komfortem i bezpieczeństwem, eliminując niepotrzebne obciążenie mięśni i stawów. Istnieją specjalne tabele, wzory pozwalające na porównanie wzrostu osoby z rozmiarem roweru, które są unikalne dla każdego producenta rowerów.

Materiały

Jednym z głównych kryteriów jakości roweru szosowego jest jego waga, zależy ona bezpośrednio od tego, z czego wykonana jest rama:

  • Stal: stosowana w rowerach amatorskich i turystycznych. Kilka dekad temu rowery szosowe i przełajowe były wykonane ze stali. Zalety: niska cena, wysoka niezawodność. Wady: duża masa, korozja, sprężystość.
  • Tytan: ma podobne właściwości do stali, ale waży mniej i nie koroduje. Podobnie jak stal, sprężynuje i nie nadaje się do uprawiania zawodowego kolarstwa. Główną wadą jest wysoki koszt, który wynika ze złożoności przetwarzania materiału.
  • Aluminium: najpopularniejszy dziś materiał, z którego wykonywane są zarówno stosunkowo tanie, jak i sportowe modele. Zaletą jest optymalny koszt, lekkość w porównaniu ze stalą, odporność na rdzewienie. Wady: słabo tłumi drgania.

Cechy kierownicy

Prosta kierownica: zapewnia tylko jeden rodzaj chwytu, jest typowa dla modeli fitness i miejskich. Długość dobierana jest w zależności od szerokości barków. Wąska kierownica jest odpowiednia dla osoby o szerokich ramionach, jednak na dużym dystansie może wywoływać efekt zmęczenia ze względu na przyciśnięte do ciała ramiona. Szerokie kierownice (44-46) dają możliwość lepszego ułożenia ciała w zakręcie, dzięki czemu rower jest lepiej kontrolowany. Od wysokości (spadku) kierownicy - między dolnym uchwytem a górnym uchwytem, zależy kąt oparcia. Aerodynamiczna kierownica szosowa jest bardziej opływowa niż klasyczna, wykonana głównie z włókna węglowego. Często całe okablowanie jest ukryte wewnątrz kierownicy. Przedłużki występują w różnych długościach 80-160 mm. Im szersze, tym stabilniej rower zachowuje się przy dużej prędkości, zakręty są płynniejsze. Przy krótkim trzonku sterowanie jest trudniejsze i mniej komfortowe. Promień skrętu jest tu dużo mniejszy. Wielu rowerzystów decyduje się na dłuższe mostki (140 mm), aby w pełni wykorzystać pozycję „leżącą”.

Rodzaj hamulca

Najbardziej popularne hamulce to szczypce, które po naciśnięciu zaciskają obręcz z obu stron za pomocą gumowych klocków hamulcowych. Główne zalety to niska waga. Wady: źle działają w deszczu i błocie. Hamulec tarczowy jest sztywno przymocowany do piasty koła. Po naciśnięciu rączki dociska tarczę specjalnymi podkładkami wykonanymi z materiału ściernego. Istnieją mechaniczne hamulce tarczowe lub hydrauliczne. Mechaniczne są mniej zawodne, hydrauliczne są najczęściej instalowane w modelach sportowych, łatwiej jest kontrolować siłę hamowania.