Rower Gravel – jaki wybrać?

Rower szutrowy zyskał popularność, kiedy po raz pierwszy pojawił się na wyścigach kolarskich w USA na Środkowym Zachodzie. To tam pojawiły się pierwsze modele z szeroką gumą, będące połączeniem modeli górskich, przełajowych i szosowych.

Dlaczego warto kupić rower tego typu?

Rowery szutrowe są przede wszystkim wszechstronniejsze niż rowery szosowe lub rowery górskie. Są wyposażone w szerokie opony i duży prześwit. Konstrukcja jest podobna do rowerów szosowych, modeli turystycznych i przełajowych. To mieszanka modelu szosowego, roweru turystycznego, roweru miejskiego i hybrydy. Jest uważany za uniwersalny i najwygodniejszy, jeśli planujesz jeździć po nieutwardzonych powierzchniach. Gravel jest dość lekki (średnia waga 10 kg). Poruszać się nim można po dowolnej powierzchni. Rower szutrowy jest odpowiedni dla tych, którym zależy na komforcie jazdy w warunkach terenowych.

Zalety roweru szutrowego

Rower szutrowy jest idealny do wakacyjnych podróży, ponieważ łączy w sobie następujące zalety:

  • Wytrzymała aluminiowa rama i widelce.
  • Wyposażony w szerokie opony i duży prześwit.
  • Wygodne miejsce na torbę rowerową i dużo mocowań do ładunku.

Elementy konstrukcyjne

Ten element powinien być lekki, a jednocześnie mieścić oponę szerszą niż w przypadku roweru przełajowego. Ma pełnowymiarowe błotniki i dużo miejsca, dzięki czemu błoto nie zapycha i nie upośledza działania mechanizmu. Rama musi być nieco krótsza, aby dopasowanie było nieco bardziej pionowe. Wybierz rower, który ma mniej ostre kąty główki ramy, aby jeździć wygodniej. W rowerze szutrowym obecna jest 11-biegowa przekładnia kasetowa, w której zamontowane zostały duże „dolne” tarcze. Ten rower jest przeznaczony do jazdy szosowej i szutrowej. Dlatego kierownica powinna być szeroka, aby ułatwić sterowanie i zmianę pozycji dłoni. Producenci rowerów szutrowych najczęściej wybierają hamulce tarczowe. Rozmiar opony sięga 40 mm. Bieżnik nie powinien być zbyt agresywny, ale raczej szerok

Rower Gravel - charakterystyka

Widelec roweru może być wykonany z tego samego materiału co rama. Klasycznym połączeniem jest aluminiowa rama i karbonowy widelec. Sam materiał nie decyduje o jakości ramy, wszystko zależy od konkretnej klasy materiału.

Zastosowana rama musi spełniać kilka warunków. Rama jest podstawą konstrukcji. Ważne, aby obecny był znaczny prześwit, dzięki którym można używać szerokich opon, prawie jak w rowerach MTB. Rama do roweru gravelowego posiada wiele punktów mocowania, dwa lub trzy miejsca na bidony, możliwość podpięcia sakw do przedniego widelca, a pod siodełko, mocowanie do tylnej torby itp.

Rowery szutrowe używają nieco szerszej kierownicy, zwanej po angielsku flare - jej dolne uchwyty rozchodzą się na zewnątrz. Pozwala to na pewniejsze prowadzenie roweru na drogach gruntowych, piasku. Ważnym parametrem wpływającym na wybór roweru szutrowego jest rodzaj zastosowanych hamulców oraz rodzaj osi. Oczywiście to, jakie będą dwa wymienione powyżej komponenty, zależy od zastosowanej ramy. Na koniec należy powiedzieć kilka słów o zastosowanym napędzie. I choć jest to w zasadzie najmniej ważny element, to jednak wiele osób kupuje rower, dając się zwieść rodzajowi przerzutki tylnej. Faktem jest, że wielu producentów stosuje dużo lepszej jakości tylną przerzutkę niż inne komponenty. W rezultacie gorzej współpracują ze sobą, niż gdyby były na tym samym poziomie.

Wskazówki dotyczące wyboru rowerów szutrowych

Najważniejszy jest rodzaj zastosowanych hamulców. Powinny to być hamulce tarczowe. Nawet nie zwracaj uwagi na rowery z różnymi hamulcami. Oczywiście lepiej by było, gdyby były hydrauliczne, ale nawet mechaniczne zapewniają dość wystarczającą siłę hamowania. Sztywne osie są teraz standardem. Warto jednak zwrócić na to uwagę przy zakupie nowego roweru. Dzięki temu raz zamontowane hamulce tarczowe nie zawiodą cię po zdjęciu kół. W przypadku ram aluminiowych wskazany jest widelec z włókna węglowego. Praktycznie tłumi drgania, przez które pojawia się uczucie zmęczenia. Korbowody należy dobrać w oparciu o ich wytrzymałość. Na przykład może to być korbowód z dwoma zębatkami z 46 dużymi zębami i 30 małymi. Choć niewiele osób zwraca na to uwagę, to zły wybór może spowodować, że prosta próba podjazdu na niewielkie wzniesienie może stać się problemem. W tym kontekście można również polecić Shimano GRX 400 10 biegów lub Shimano GRX 800 11 biegów.