Rower elektryczny – plusy i minusy

Aby ocenić zalety roweru elektrycznego z indywidualnego punktu widzenia, należy rozważyć wszystkie za i przeciw zrozumieć istotę funkcjonowania roweru tego typu, przez pryzmat osobistych potrzeb i podjąć właściwą decyzję.

Jakie są zalety rowerów elektrycznych?

Rower elektryczny jest przyjazny dla środowiska – tak jak normalny rower. Nie emituje szkodliwych gazów do atmosfery, ponieważ jest zasilany energią elektryczną, a nie paliwem płynnym. Z tego samego powodu rowery elektryczne są tak samo ciche, jak zwykłe rowery. Jazda na rowerze jest korzystna dla twojego zdrowia. Kiedy kręcisz pedałami, pracują nie tylko nogi, ale całe ciało – ramiona, barki. Co więcej, jazda na rowerze elektrycznym nadal oznacza wysiłek. Jeśli myślisz, że rowery elektryczne poruszają się same, to się mylisz. Silnik działa, gdy pedałujesz. Rowery te nazywane są „rowerami ze wspomaganiem pedałowania ”.

Sam rower elektryczny jest łatwy w prowadzeniu. Wkładasz w to mniej wysiłku, jazda jest jeszcze bardziej komfortowa i przyjemna. Jest to szczególnie ważne w przypadku dojazdów do pracy. Rowery elektryczne są doskonałą opcją dla osób słabszych fizycznie. Jednocześnie w trybie wspomagania silnika można osiągnąć prędkość do 25 km na godzinę. To wystarczy do jazdy po ulicach miasta czy po szosie na wycieczce rodzinnej. Niekiedy to dużo szybciej niż średnia prędkość samochodu w ruchu w godzinach szczytu. Jedną z głównych zalet roweru elektrycznego jest to, że znacznie łatwiej jest jeździć po nierównym terenie pokonywać wzniesienia.

Wady rowerów elektrycznych

Rowery elektryczne są zwykle cięższe niż zwykłe rowery. Mogą ważyć do 25 kg lub więcej, podczas gdy zwykły rower waży około 10 kg. Tutaj ciężkimi częściami roweru elektrycznego są silnik i akumulator. Analogicznie transport rowerów elektrycznych może być trudniejszy ze względu na ich wagę, zwłaszcza jeśli nie mieszkasz na parterze. Aby je przechowywać, możesz potrzebować trochę więcej miejsca. A do transportu może być konieczne umieszczenie ich w samochodzie lub na bagażniku montowanym na haku holowniczym, a nie na dachu.

Rowery elektryczne są droższe niż rowery tradycyjne. Dla porównania dobry zwykły rower znanego producenta można kupić za około 2-3 tysiące złotych, a na podstawowy rower elektryczny potrzeba co najmniej 3 tysięcy złotych. Z tego też powodu, rower elektryczny jest bardziej narażony na kradzież. Dlatego zawsze zaleca się przechowywanie ich wewnątrz.

Jak wybrać rower elektryczny?

Przede wszystkim musisz zdecydować jaki model roweru elektrycznego jest dla ciebie odpowiedni. Np. mountain (E-MTB) są przeznaczone do jazdy terenowej i szutrowej, wyróżniają się wysokiej jakości widelcem pneumatycznym o skoku 100-120 mm, wysokiej jakości przełożeniem i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, lepszym silnikiem i pojemny akumulator. Mają bardziej zaawansowany komputer rowerowy, a także szerokie opony z agresywnym bieżnikiem.

Z kolei hybrydowe (E-Cross) są przeznaczone do jazdy po drogach gładkich i lekko wyboistych, a także lekkim terenie, wyróżniają się wysokiej jakości silnikiem, przekładnią średniej klasy, wysokiej jakości widelcem amortyzowanym o krótkim skoku 60 mm i oponami średniej grubości, około 42 mm.

Popularne są modele szosowe (E-Tour) - przeznaczone do jazdy głównie po płaskich drogach miejskich, dlatego mają sztywny lub prosty widelec amortyzowany o krótkim skoku, opony średniej grubości oraz przekładnię średniego lub podstawowego poziomu.

Wybór marki jest ważnym punktem, od którego zależeć będzie trwałość, wygoda i koszt roweru elektrycznego. Nie polecamy kupowania rowerów elektrycznych przerobionych ze zwykłych rowerów, które coraz częściej pojawiają się w ogłoszeniach prywatnych i niektórych sklepach internetowych. To zwykły tani rower, który jest dodatkowo wyposażony w zestaw do roweru elektrycznego. Najczęściej jego rama nie jest przystosowana do ciężaru silnika i akumulatora.

Najważniejszą rzeczą jest wybór silnika. Markowe silniki, takie jak SHIMANO Steps E-5000, wyróżniają się jakością i niezawodnością. Świetnie sprawdzają się w każdych warunkach drogowych i pogodowych, dzięki czemu mają długą żywotność. Silniki mniejszej mocy są optymalnym wyborem dla roweru miejskiego, który będzie eksploatowany w warunkach dojazdu do pracy czy wycieczek weekendowych poza miasto.