Najlepsze rowery elektryczne dla miłośników szybkiej jazdy po mieście
Jak wybrać smar do roweru?
Łańcuch rowerowy jest ważną częścią mechanizmu i wymaga stałej opieki. Od jego stanu zależy nie tylko sprawność działania roweru, ale także bezpieczeństwo jego właściciela. Właściwy wybór produktów do pielęgnacji łańcucha i innych elementów roweru jest kluczowy, jeśli chodzi o ich pielęgnacje.
Rodzaje aplikacji
W zależności od zastosowania wyróżnia się 3 rodzaje smarów:
- Płynne smary są łatwe w aplikacji, sprzedawane w wygodnych butelkach i wyposażone w dozowniki
- Spraye występują w postaci aerozolu rozpylanego na ogniwa łańcucha. Ta forma uwalniania jest wygodna w terenie, ale w domu i warsztacie wygodniej jest używać innych rodzajów smarów, ponieważ większość oleju jest rozpylana poza mechanizm i ma tendencję do zanieczyszczania pobliskich powierzchni.
- Smary są w większości podstawą do przygotowania preparatów dwuskładnikowych i nie są stosowane samodzielnie. Przed użyciem dodaje się do nich rozpuszczalnik, który znika natychmiast po nałożeniu na łańcuch i pozwala na utwardzenie smaru. Zazwyczaj takie związki są stosowane w deszczową pogodę i pozwalają chronić łańcuch przed wilgocią.
W zależności od warunków stosowania można wyróżnić dwie grupy smarów:
- Mieszanki na suchą pogodę wysychają po nałożeniu i tworzą film, który zapobiega zanieczyszczeniu łańcucha, ale jest szybko zmywany podczas deszczu.
- Mieszanki na deszcz - przyciągają kurz i mają tendencję do plamienia, ale dobrze tolerują opady atmosferyczne i jazdę przez błoto i kałuże.
W zależności od substancji czynnej.
Smar woskowy jest dziś modnym i dość drogim produktem. Tworzy cienką warstwę parafiny na powierzchni łańcucha, która odpycha wszelki kurz i brud, jednocześnie nie brudząc wszystkiego, co się z nią zetknie. Stosowanie tego typu smaru wiąże się jednak z bardzo dokładnym wstępnym czyszczeniem i płukaniem łańcucha, co nie zawsze jest możliwe i zajmuje dużo czasu.
Smary teflonowe charakteryzują się wydajnością i niezawodnością. Mieszanki teflonowe są stosunkowo tanie i bardzo popularne na rynku. Jak sama nazwa wskazuje, substancją czynną jest teflon, który z kolei otacza łańcuch i tworzy na jego powierzchni cienką warstwę ochronną. Kurz i brud nie przyklejają się do powierzchni, a łańcuch pozostaje czysty przez długi czas.
Smary silikonowe są często sprzedawane w postaci aerozoli. Wady smarów silikonowych obejmują ich małą wydajność- jeden zabieg wystarcza na nie więcej niż 50 km.
Smary grafitowe nie tylko chronią elementy łańcucha przed zużyciem, ale także mają właściwości antykorozyjne. Smary grafitowe są w stanie wniknąć w najbardziej niedostępne obszary, zmniejszając ich zużycie, a jednocześnie nie wypłukiwać się przez bardzo długi czas. Jeden zabieg wystarcza na około 150 km przy suchej pogodzie i 70-80 km przy deszczowej. Główną wadą związków grafitowych jest to, że bardzo łatwo się brudzą i plamią wszystko, co ma styczność z łańcuchem.
Co należy smarować w rowerze?
Zaleca się smarowanie łańcucha po każdej jeździe, ale niewiele osób to robi. Jeśli pedałujesz i słyszysz dźwięki pracy tego elementu, jest to sygnał, że należy nasmarować łańcuch. Najlepiej używać specjalnego smaru do łańcuchów lub smaru silikonowego w aerozolu, łatwo się nakłada i przyciąga mniej kurzu. Nie zapominaj, że łańcuch należy zmieniać co 1200-1500 km.
Także układ hamulcowy musi być stale monitorowany. Aby nasmarować osie należy lekko poluzować śruby mocujące i nasmarować je smarem. Zaciągnij hamulec kilka razy. Uważaj, aby smar nie dostał się na felgę i klocki hamulcowe. Kolejnym elementem są rolki od łańcucha. Rolki znajdują się blisko podłoża i mają stały kontakt z wodą, brudem itp. Rolki można smarować smarem w aerozolu.
Aby nasmarować przerzutkę tylną, umieść rower na stojaku i zmieniaj biegi w górę i w dół, nasmaruj wszystkie ruchome części przerzutki tylnej. Analogicznie smarujemy przerzutkę przednią.
Bardzo ważne jest smarowanie linek, które zapewniają precyzyjną zmianę biegów i skuteczne hamowanie. Jeśli nie są nasmarowane, mogą zakleszczyć się w płaszczu kabla. Aby nasmarować linkę, po prostu wlej olej lub smar w sprayu na wejście i wyjście linki do płaszcza linki i użyj hamulców i przerzutek, żeby rozprowadzić roztwór.