Różnica między napędem łańcuchowym, pasowym i wałkowym w rowerach elektrycznych?

Oprócz napędu łańcuchowego i pasowego, napęd wałem jest również systemem napędowym dla rowerów elektrycznych. Ale który jest lepszym wyborem?

Dla niewtajemniczonych może to być trudny wybór!

W tym artykule porównujemy unikalne właściwości trzech różnych systemów napędowych i możesz spróbować dowiedzieć się, który z nich jest lepszy dla Twojego roweru elektrycznego w oparciu o ich cechy.

Napęd łańcuchowy

Napędy łańcuchowe to najbardziej zaufane i najstarsze układy napędowe. Składa się z prostego łańcucha ogniw. Łączą one koła łańcuchowe. Jako system występuje w większości rowerów i motocykli. Zębatka jest połączona z wałem wyjściowym przekładni i nazywana jest zębatką napędową. Również na tylnym kole znajduje się tak zwana zębatka napędzana. Oba są połączone łańcuchem. Łańcuch jest również dostępny w różnych wersjach.

Jak wspomniano powyżej, napędy łańcuchowe są najczęściej stosowane w motocyklach sportowych, motocyklach terenowych, krążownikach i motocyklach turystycznych. Napęd łańcuchowy to najbardziej wydajny sposób przenoszenia mocy z silnika na tylne koła. Podczas tego przejścia tracone jest tylko 3% mocy. Napędy łańcuchowe są mocne, dlatego nadają się do wyścigów drag racing. Są również trwałe, dlatego są używane prawie wyłącznie w motocyklach dirtowych.

Jedną z największych wad tych łańcuchów jest to, że są drogie w utrzymaniu. Prawidłowa konserwacja wymaga regularnego użytkowania i czyszczenia łańcucha olejem smarującym. Wymiana łańcucha wymaga również wymiany zębatki. Zwiększa to koszty i nakład pracy. Napędy łańcuchowe nie są tak płynne i ciche jak pasy lub wały. Ponadto należy dokładnie ustawić tylne koło, aby łańcuch obracał się prosto na tylnej zębatce.

Napęd pasowy

Napędy pasowe nie są tak powszechne jak systemy łańcuchowe. Napęd obejmuje napędowe koło pasowe w kierunku wału wyjściowego skrzyni biegów. Druga część to napędzane koło pasowe przy kole. Oba koła pasowe są połączone paskiem. Ma on zęby lub rowki. Sam pasek jest wykonany z materiału podobnego do gumy, dzięki czemu jest trwały. Nowoczesne napędy pasowe są wzmocnione wewnętrznymi bębnami i zewnętrzną powłoką z kevlaru.

Napędy pasowe działają podobnie do łańcuchów. Jest to najczęstszy wybór wśród cruiserów. Dzieje się tak, ponieważ są ciche, płynne i łatwe w utrzymaniu. Smarowanie również nie jest wymagane. Łańcuch wymaga jednak smarowania co kilkaset kilometrów. W ten sposób pasek może wytrzymać od 15 000 do 20 000 mil, a może nawet dłużej w przypadku drogiego paska kevlarowego. Strata mocy wynosi około 11% i nie jest to tylko łańcuch. Mimo to nie jest źle.

Napędy pasowe działają dłużej niż łańcuchy. Ale pomimo tej przewagi, pasy są bardziej podatne na uszkodzenia niż łańcuchy. Kamyki utknięte w zębatkach mogą spowodować zużycie paska i jego awarię. Jest to coś, co nigdy nie dzieje się z łańcuchem. Możliwe jest tymczasowe połączenie zerwanego łańcucha na poboczu drogi, ale nie w przypadku paska. Wymiana paska jest znacznie droższa niż łańcucha.

Napęd wałem

Bezłańcuchowy układ napęd owy z wałem jest najdroższy ze wszystkich innych układów napędowych, ale jest również najbardziej wytrzymały, bardzo płynny i nie wymaga prawie żadnej konserwacji. Napęd wałowy składa się z wału połączonego z wyjściem skrzyni biegów za pomocą przegubu uniwersalnego, który jest zasadniczo sprzęgłem, które pomaga przenosić moc obrotową pod dowolnym wybranym kątem. Na drugim końcu wał jest połączony z piastą tylnego koła za pomocą spiralnych kół zębatych stożkowych. Przekładnia stożkowa obraca kierunek obrotu wału o 90 stopni, powodując obrót kół. Cały układ napędowy jest smarowany olejem i uszczelniony w celu ochrony przed wszelkimi czynnikami zewnętrznymi, co ogranicza konieczność konserwacji.

Dzięki najnowszym osiągnięciom i postępowi technologicznemu, napędy wałkowe są obecnie dostępne również jako część rowerów elektrycznych. Pod tym względem różni się od pozostałych dwóch typów łańcuchów, ponieważ jest od nich o 2 kg cięższy. Waga ta jest niezbędna, ponieważ zapewnia lepszą moc przy starcie roweru. Kolejną rzeczą, o której warto wspomnieć, jest to, że komponenty z napędem na wał są zastrzeżone, co oznacza, że w razie potrzeby nie można przełączyć się na napęd pasowy lub łańcuchowy.

Rower elektryczny z napędem na wał nie jest powszechny na rynku, a najlepszy można znaleźć na stronie Honbike. Napęd wałkowy to prosta i odpowiednia opcja zarówno dla początkujących, jak i profesjonalistów. Jeśli używasz roweru elektrycznego do wspinaczki sportowej i przygodowej, napęd wału jest bardzo przydatny. Świetnie nadaje się również do ostrej jazdy. Jeśli chodzi o inne cechy, napęd wałem jest bardzo cichy i łatwy w obsłudze. Chociaż napęd wałem może być droższy, jest to najlepsza opcja, aby cieszyć się i mieć najlepsze wrażenia z jazdy na rowerze elektrycznym. Technologia posunęła się naprzód, dzięki czemu rowery elektryczne z napędem wałem znalazły się w centrum uwagi. Chociaż obecnie nie są one tak powszechne, trendy z pewnością sugerują, że napędy wałkowe zdominują resztę, zapewniając wygodę i prostotę jazdy na rowerze elektrycznym.